Benieuwd wat een Neufer voor jou kan betekenen? Lees meer

Zoeken

Zoeken

Amsterdam veilig op de fiets

De wegen en straten in Amsterdam worden steeds drukker: fietsers, overstekende kinderen, toeristen, vrachtverkeer, op veel plekken maken ze gebruik van dezelfde openbare ruimte. Om dat veilig te laten verlopen zet Anne zich namens de gemeente Amsterdam in voor het Programma Verkeersveiligheid. Ze werkt als junior projectleider aan de programmering van infrastructurele verkeersveiligheidsmaatregelen. En dat gaat niet vanzelf. Eerst moet er met alle stadsdelen worden afgestemd welke verkeerssituaties de hoogste prioriteit hebben. Daarna moet de voorgestelde programmering langs wethouder én stadsdeelbestuurders. Vervolgens is er goede afstemming nodig met alle projectteams die de uiteindelijke uitvoering moeten doen. 

Van administratie naar een Smiley 
Omdat de plannen met veel partijen moeten worden afgestemd is veel administratie nodig: kwartaalrapportages, formuleren invullen of facturen opvragen. Dat lijkt misschien saai, maar “het resultaat is motiverend!”, zegt Anne: “Wanneer de aanvragen in orde zijn komen de projecten in aanmerking voor een financiële bijdrage van Vervoerregio Amsterdam. Zo kunnen er veel meer projecten worden uitgevoerd en wordt Amsterdam een stuk veiliger.”  
Voor één van die projecten is Anne de eindverantwoordelijke, dat zijn de welbekende smileys: snelheidsinformatiedisplays die de bestuurder vertellen of hij de juiste snelheid rijdt of juist te hard. Omdat de borden op wisselende plekken door de stad staan, heeft Anne contact met bewoners, stadsdeelorganisaties en ambtelijke collega’s over de locatie en data van de displays.  

''Dit is mijn eigen project binnen het programma, dus ik voel me altijd trots als ik door de stad fiets en een smiley zie staan!''

Anne

Veilig naar school
Anne: “Ingrepen die misschien simpel lijken kunnen nog best lang duren, omdat ze invloed kunnen hebben op het verkeer door verschillende stadsdelen heen. Daardoor zijn er veel partijen die moeten worden betrokken. Maar sinds we in 2019 zijn begonnen met het overkoepelende programma werken we efficiënter en kunnen we 35 locaties per jaar verkeersveiliger maken in Amsterdam. Ik ben er trots op dat we dat met een klein, hecht team hebben waargemaakt. Een groot aandeel van onze projecten zijn schoollocaties. Deze hebben een hoge prioriteit in de stad en ik vind het heel tof dat ik er aan kan bijdragen dat kinderen veiliger naar school kunnen reizen, en dat ze zo van jongs af aan gestimuleerd worden om met de fiets te gaan.”